Power-to-X er en 'næste generation' vedvarende energi og lagringsteknologi baseret på at kombinere eksisterende og kendte teknologier. PtX-processen omdanner elektricitet genereret af vedvarende energikilder (Power) til andre former for energi (X), som kunne være hydrogen, ammoniak eller biobrændstof.
I modsætning til elektricitet, giver disse energiformer mulighed for lagring og udnyttelse på et mere fleksibelt grundlag. PtX repræsenterer dermed et væsentligt nyt kapitel i en storstilet dekarbonisering af infrastrukturer såsom tung transport og skibsfart, hvor elektrificering ikke er en langsigtet løsning.
Fjord PtX vil omdanne elektricitet produceret fra vedvarende energi til grøn brint og i sidste ende til slutproduktet SAF ('X'et'). Ved at kombinere grøn brint fra elektrolyse af vand, med CO2 opsamlet fra for eksempel biogasproduktion eller affaldsforbrænding, er det muligt at producere SAF, der er kemisk identisk med den flybrændstof luftfartsselskaberne bruger i dag.
Både de elektrolyse- og industriprocesser, der bruges til fremstilling af SAF, er kendte teknologier, der dog i disse år gennemgår en betydelig modernisering og effektivisering for at kunne bidrage positivt til den grønne omstilling.
Aalborg er en perfekt placering til produktion af SAF. At placere anlægget i Aalborg, nærmere bestemt ved siden af Norbis Park, er ideelt, da synergier fra de eksisterende lokale virksomheder er fordelagtigt.
Fjord PtX indgår i partnerskab med de to lokale virksomheder Aalborg Forsyning (ejere af Norbis Park) og Nordværk. Her vil samarbejdet gavne alle involverede parter.
Beliggenheden lige ved siden af Limfjorden og tæt ved motorvejen giver også favorable mulighed for eksport af den producerede SAF og Nafta
Fjord PtX kommer til at ligge i Vodskov-området lige ved siden af Norbis Park. Anlægget vil dække et areal på ca. 20 ha. og repræsenterer en kapitalinvestering på 1,5 til 2 milliarder euro.
Byggeriet forventes at starte omkring medio 2025 og forventes at være klar til drift ved udgangen af 2028.
Fjord refererer til lokationen lige ud til Limfjorden.
De økonomiske fordele er betydelige. Projektet repræsenterer en investering i milliardklassen, som vil skabe arbejdspladser i Aalborg både under opførelse og i driften af anlægget til personale og virksomheder i den lokale industri.
Når det er i drift, vurderer vi, at Fjord PtX vil genere op til 200 faste arbejdspladser i Aalborg. I det langsigtede perspektiv har Fjord PtX potentiale til at kickstarte en ny industri og sikre langsigtet jobskabelse inden for PtX som næste generation af vedvarende teknologi.
Fjord PtX vil hovedsageligt beskæftige håndværkere, teknikere og ingeniører. Der er et godt kompetence-match mellem de jobprofiler, der er nødvendige for at drive SAF-anlægget og de forskellige typer af facilitetsdriftspersonale der i dag, er beskæftiget i den lokale olie/gas & energibranche.
CIP er involveret i begge projekter. De er dog uafhængige af hinanden. CIP specialiserer sig indenfor investeringer i energi-infrastruktur og er blandt de største fondsforvaltere globalt inden for vedvarende energi. CIP har påtaget sig en ledende rolle i den globale omstilling til grønne kemikalier og brændstoffer, og via etableringen af Energy Transition Fund er CIP klar til at investere i de projekter, der muliggør, at visioner bliver til virkelighed.
Projektet vil producere grøn brint gennem elektrolyse af vand uden CO2-produktion i processen. I forhold til konventionelt flybrændstof sparer projektet cirka 130.000 tons CO2-udledning. Det svarer til en samlet reduktion af emissioner fra 65.000 personbiler for et helt år.
I processen opsamles yderligere 300.000 tons CO2 fra bl.a. røggassen fra Nordværk og genbruges i processen med SAF-produktion. Den mængde kan sammenlignes med udledningen fra cirka 122.000 biler/år.
Anlægget vil forbruge cirka 1.5 TWh elektricitet om året.
Anlægget producerer brint via elektrolyse, som derefter bruges til at producere SAF. Både brint og SAF vil blive opbevaret på stedet.
Anlægget er derfor kategoriseret som et såkaldt 'kolonne-3'-anlæg i risikoloven 'Risikobekendtgørelsen'. Strenge myndighedskrav foreskriver, at anlægget kun kan godkendes, hvis det er dokumenteret, at anlægget ikke vil medføre risiko for mennesker og miljøet. Der skal derfor gennemføres en række risikoanalyser og risikobegrænsende foranstaltninger, før de danske myndigheder godkender opførelsen af anlægget. Da SAF-anlægget er baseret på etablerede processer velkendt fra oliebranchen forventes det at have en risikoprofil meget lig den fra eksisterende faciliteter som olieraffinaderierne i Kalundborg og Fredericia.
Under normale omstændigheder vil der ikke være nogen lækage af skadelige stoffer fra anlægget. For at mindske risikoen for spild i forbindelse med utilsigtede lækager vil vi implementere en række sikkerhedsforanstaltninger, som skal godkendes af de danske myndigheder, før anlægget kan bygges, og vi vil have alle nødvendige beredskabsplaner på plads for at begrænse et eventuelt spild effektivt.
Brint er en gas ved normal temperatur og tryk. Den er meget let (1m3 vejer ca. 90 g, 1 m3 normal luft vejer 1,2 kg), og eventuelt lækkende brint vil bevæge sig opad meget hurtigt. Brintgas er ikke giftig for mennesker, dyr eller miljøet.
Den producerede SAF vil blive opbevaret efter samme regler som benyttes på olieraffinaderier andre steder i verden, for eksempel i Fredericia.
De strukturer, rør og tanke, der skal bruges til SAF, vil blive designet og fremstillet i overensstemmelse med de højeste sikkerhedsstandarder.
Det er vigtigt at understrege, at anlægget ikke kan godkendes af danske myndigheder, medmindre alle regler og krav er opfyldt. Der vil løbende være tæt dialog med myndighederne under hele udviklingen af projektet for at sikre en gennemsigtig proces, som også involverer brug af eksterne eksperter.
SAF er på samme måde som dieselolie mærket som brandfarlig men ikke eksplosivt.
Anlægget producerer også brint. Brint er en gas, som kan ved ukorrekt håndtering kan være brand- og sprængfarligt. Dette er en velkendt risiko, og der tages en række formildende forholdsregler for at undgå disse omstændigheder.
Brinten vil blive opbevaret sikkert i specialdesignede tanke placeret i betydelig afstand fra de øvrige installationer og antændelseskilder. Design, tankvolumener og sikkerhedsforanstaltninger skal godkendes af de danske myndigheder, før anlægget kan tages i drift.
Brint er ikke en giftig gas.
Nej, der er ingen storstilet SAF-produktion i Danmark i dag. Enkelte testfaciliteter og pilotanlæg er i drift, primært i forbindelse med uddannelsesinstitutioner.
Under byggeriet vil der være støj fra diverse entreprenørmateriel og maskiner. Støjen forventes at være omkring 55-70dB, hvilket svarer til den støj, man vil kunne opleve fra f.eks. en vaskemaskine.
Anlægget skal under drift holde sig inden for de støjgrænser, som er fastsat af Miljøstyrelsen i miljøgodkendelsen. I forbindelse med Miljøkonsekvensvurderingen (VVM) vil det blive undersøgt, om der er behov for støjreducerende tiltag for at reducere støjniveauet yderligere.
Nej, under normale omstændigheder vil der ikke komme nogen lugt fra anlægget.
For at forhindre uvedkommende i at komme ind i anlægget, etableres et sikkerhedshegn omkring anlægget. Desuden vil området være under videoovervågning, bemandet døgnet rundt og sikkerhedsvagter vil jævnligt patruljere området. Adgang til anlægget kræver særlig sikkerhedsgodkendelse og demonstration af relevant dokumentation.
Det forventes, at anlægget vil køre døgnet rundt bortset fra planlagt vedligeholdelse. Da driften er afhængig af elektricitet fra bæredygtige energikilder som vind og sol, vil der være vejrsituationer, hvor anlægget kører med lavere intensitet.
Det forventes at det meste eller hele den producerede SAF vil blive transporteret fra produktionsanlægget med skib. Mindre mængder for lokale aftagere vil blive transporteret med lastbil.
CO2 forventes at blive transporteret i rørledninger fra producenten til SAF-produktionsanlægget.
I anlægsfasen må der påregnes en del mertrafik.